چهارشنبه، دی ۲۵

شاید یک ,,,!

بیل مککبین و همسرش یک دختر چهارساله دارد؛ سوفیا, کسی که مککبین او را چراغ خانه صدا می کند. باوجود که مککبین دخترش را دوست دارد و خوشحال است که پدره؛ او وهمسرش هیچ فرزند دیگه نخواهند داشت. آنها تصمیم گرفه اند که تنها یک فرزند داشته باشند. بیل مککبین یکی از طرفداران محیط زیست است و او باور دارد که زمین با جمعیت زیاد تحدید می شود. مشکل را که او می گوید کمبود جا در زمین نیست؛ تمام جمعیت دنیا می تواند در تگزاس جای شود و هر نفر هم بصورت مساوی به اندازه یک خانه معمولی در امریکا جا داشته باشد. مشکل استفاده از زخایر است - مردم از زخایر بیش از نسل هایی گذشته استفاه می کند. 

نسل هایی گذشته هرشحص روزانه ۲۵۰۰ کالری استفاده می کردند. حیوانات را می کشتند؛ دانه ها را می چیدند؛ هیزم ها را آتش می زدند؛ وپناه گاه می ساختند. هرشخص خیلی کم به زخایر زمین احتیاج داشت تا زنده بماند. اما انسان هایی امروزی دیده می شود که بیشتر به زخایر زمین احتیاج دارند. ما به انرژی احتیاج داریم تا غذایی مان را رشد دهیم؛ زخیره کنیم؛ و بی پزیم. ما به انرژی احتیاج داریم تا خانه هایی مان را گرم و یا سرد نگهداریم. ما به انرژی احتیاج داریم تا ماشین لباس شویی مان؛ ماشین سواری و مو خشک کن و تلویزیون هایی خود را روشن نگهداریم. 

هرنفر در دنیا روزانه ۳۱۰۰۰ کالری به مصرف می رساند که اکثر آن سوخت فیسلی است. هرشخص در ایالت متحده شش برابر دیگران انرژی به مصرف می رساند. مککبین باور دارد که همه این ها بطور غیر مستقیم بر محیط زیست تاثیر دارد؛ معمولا با فرستادن کاربن دای اکساید ( carbon dioxide) که گاز سمی است. او می گوید؛ در سی سال گذشته ضرر هایی مان افزایش یافته است. ما حتی جاهایی را تغغیر دادیم که در انجا زندگی نمی کنیم. آب و هوا را تغییر داده ایم؛ حیات را تغییر داده ایم؛ حیوانات درقطب و عمق جنگل زندگی می کند. همین حالا ما به اندازه کافی و بصورت سیستماتیک آسیب رساندیم. 

مککبین فکر می کند قانع کردن مردم به کم مصرف کردن نا امید کننده است. به عقیده او قناعت دادن آنها به داشتن یک فرزند آسانتر است. به همین دلیل است که او تلاش دارد در کتاب خود (شاید یک؛ maybe one) بگوید. او عنوان کتاب خود را "شاید یک maybe one ) انتخاب کرده تا به جفت ها بفهماند که خانواده خود را با انتخاب خود کوچک کند؛ و نه با زور. 

مککبین پیش بینی می کند که ممکن است بعضی ها جنجال کند که تک فرزند بودن باعث می شود که بچه لوس و خودخواه بار اید. اما مککبین تاکید می کند که این غلط است. اولین تحقیقات برویی تک فرزند ها توسط جی (G) در سال ۱۸۹۵ انجام شد. ایستندلی حال روانشناس؛ به این نتیجه رسید که تک فرزند بودن یک عالمه مشکلات به همراه دارد. تک فرزند بودن مرض خودخواه بودن را به همراه داراد. تحقیقات ایستندلی حال بر اساس استندارد هایی امروزی قابل اعتبار نیست؛ اما همین تحقیقات اساس بد بینی نسبت به تک فرزندی را پایه گذاشت. 

این اواخر تحقیقات بیشتری نشان می دهد که هیچ تفاوت بین تک فرزند و فرزندان که دارایی خواهر و برادرند نیست. تازه تک فرزند به موفقیت بیشتر دست می یابد. مککبین یادآوری می کند که لیونارد داوینچی؛ جان پاول سرتیر؛ کریستین اندرسون؛ و الویس پریزلی همه تک فرزند بودند. مککبین چیزی را انجام می دهد که می گوید؛ بعد از اینکه دخترشان بدنیا امد او عمل جراحی انجام داد تا دیگر نتواند فرزند دار شود. برایی مککبین و همسرش سوفیا بدون شک تنها دختر شان است.

برگردان شده از مطالب درسی.                                                                       این مطلب را نیز حتما بخوانید