جمعه، دی ۲۰

جامعه هزاره؛ استرالیا؛ افغان (اوغان)؟!

جامعه غیرمدنی افغانهای (اوغان هایی!؟) استرالیا


اطلاعات خیلی کمی موجود است؛ که اولین مهاجرین افغان (اوغان!؟) که به استرالیا مهاجرت کرده اند از جنوب کوه هایی هندوکش و دور اطراف دریایی ایندو بوده اند. چیزی که پاکستان امروزی است! آنها در بین سالهایی ۱۸۶۰ و ۱۹۳۰ در منطقه اوت بک (Outback Australia ) با شتر به کار بار می پرداخته اند؛ وبیشترین نقش را در بوجود آوردن اسلام در استرالیا بازی کرده اند. آنها اولین مسجد که مسجد مرری (Marree Mosque) در جنوب استرالیا است در بین سالهایی ۱۹۸۲ساخته اند. البته منظور در مجموع مسلمانان است که از شبه قاره هند تحت سلطه برتانیا و مرزهایی آن بعنوان شتر ران به استرالیا امده اند وکار کرده اند.

اما نسل دوم از مهاجرین افغان (اوغان) سیل از هزاره هایی افغانستان؛ ایران؛ و پاکستان است که در بین سالهایی ۱۹۹۷ تا سال۲۰۰۲ توسط قایق از شبه جزیره اندونزی به استرالیا امده اند. و خانواده هایی آنها بعد ها توسط خود آنها اسپانسر شده اند و به استرالیا آورده شده اند که تا سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و حتی ۲۰۱۰ ادامه یافته است.

نسل سوم مهاجرین افغان (اوغان!؟) نیز عمدتا هزارهایی افغانستان؛ پاکستان؛ و ایران هستند که از سال ۲۰۰۸ تا حالا توسط قایق از شبه جزیره اندونزی ویا از طریق پروسه اسکان گزینی سازمان ملل متحد از اندونزی به استرالیا امده اند. تاجایی که اکثریت مهاجرین افغان (اوغان!؟) را در استرالیا هزاره ها تشکیل می دهد.

از نسل اول مهاجرین اطلاعات چندان در دست نیست و همانطور که در بالا اشاره رفت آنها در گسترش اسلام نقش عمده داشته اند؛ اما نسل دوم از مهاجرین نقش بسیار بارز و عمده در شناسایی هزاره و زبان هزارگی در استرالیا داشته اند. تا جایی که امروز در هر اداره استرالیا که برویی و یا اینکه با هر استرالیایی روبرو شوی که ایشان با مهاجرین سرکار داشته ویا اخبار و گزارش مربوط به مهاجرین را دنبال کرده باشد در مورد هزاره و هزارگی می داند. و هزارگی بعنوان یک زبان در کنار دری و فارسی مطرح شده است. جایی قدر دانی و تشکر است و لازم است که از نسل دوم مهاجرین در این مورد تمجید شود. واقعا تلاش کرده اند و زحمت کشیده اند و توانسته اند هزاره بودن را بعنوان یک هویت در اینجا مطرح کنند. گرچند جایی انتقادات نیز می باشد و در بعضی موارد ضعیف و حتی بد عمل کرد داشته اند.

اما یک نکته...!
جدیدا یک عده دوستان پیدا شده است که خودشان را همه چیز فهم و دانا و مدنی می گیرند! اینها را من نمی شناسم که چه کسانی است و از چه بگروند و پس زمینه برخواسته اند؛ اما شدیدا تحت تآثیر فرهنگ و هویت جعلی و تقلبی و تحمیلی افغان (اوغان؟!) قرا گرفته اند. تا جایی که اجتماع (community) ساخته اند و اسمش را گذاشته اند جامعه مدنی افغانهای (اوغانهایی) استرالیا. فقط این را می دانم که گردانندگان این جمع و جماعت نو چرخ هایی هزاره است؛ ولی دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن شان در دام هویت جعلی؛ ساختگی؛ و تحمیلی افغان (اوغان) را نمی دانم. شاید دلیل تحت تاثیر قرار گرفتند شان همانا سابقه هجرت نسل اول از مهاجرین افغانی پاکستانی باشد که در بین سالهایی ۱۸۶۰ و ۱۹۳۰ به استرالیا آمده اند.

به هرصورت؛ فقط خواستم بگویم که بعضی ها خودشان را دانا می گیرند ولی خیلی چیزها را نمی فهمند و دچار اشتباه می شوند. و این اشتباهات تاسیر بدی بر جامعه نوپایی هزاره استرالیا می گذارد. فکر می کنم هویت ما در افغانستان و ایران افغانی است کافی است. بهتر است در جامعه چون استرالیا؛ جایی که امکانش است؛ با هویت هزاره مطرح شویم و شناخته شویم.