سه‌شنبه، فروردین ۶

اغراق به سبک هالیود!

المپیوس سقوط می کند، فیلم است که به کارگردانی آنتونی فییکوا ساخته شده است. متن این فیلم را کاترین بیندیکت و کریتون راتن بیرگر نوشته است و نقش اول این فیلم را جرارد جیمز باتلر بازی کرده است. این فیلم به مناقشه سیاسی بین کره شمالی و کره جنوبی و نقش ایالت متحده آمریکا در این مناقشه می پردازدفیلم ابتدا از کمپ دیوید آغاز می شود و همسر ریس جمهور آمریکا در تصادف که در فیلم به ریشه این تصادف هیچ پرداخته نمی شود کشته می شود. مایک بنین (جرارد باتلر) در این تصادف موفق می شود تنها ریس جمهور ایالیت متحده را نجات بدهد. بدنبال آن کارش را در خانه سفید از دست می دهد.

هییت به رهبری نخست وزیر کره جنوبی وارد خانه سفید می شود تا در رابطه با معضل کره شمالی با ایالت متحده آمریکا مذاکره کند. در حین مذاکره یک هواپیما نظامی در فضایی واشنگتن سرکله اش پیدا می شود . هواپیمایی نظامی که در فیلم هیچ بدان اشاره نشده است که این از کجا برخواسته است و چطوری تواسنته است در فضایی واشنگتن پرواز می کند. البته نیرویی هوایی آمریکا قصد دارد که این هواپیما را شناسایی کند و آن را به زمین بنشاند، اما قادر به این کار نیست. خلاصه اینکه این هواپیما بدلیل آسیب که از پدافند دفاعی خانه سفید دیده است در محوطه خانه سفید سقوط می کند و در این خادثه مناره مقبره جورج واشنگتن فرومی ریزد.

هرج مرج واشنگتن را فرا می گیرد و در این هرج مرج تروریست ها ( به تعداد قابل توجه) که قبلاً برنامه ریزی کرده اند به خانه سفید حمله می کند. خانه سفید آسیب می بیند و پرچم آمریکا نیز توسط تروریست ها سقوط می کند.  ریس جمهور آمریکا به همراهی نخست وزیر کره جنوبی و هییت همراهش مجبور می شود به پناهگاه خانه سفید پنهان شود. در اینجا لی تی وو (کونک سیم) که از اعضایی ارشد هییت همراه نخست وزیر کره جنوبی است ریس جمهوری آمریکا و نخست وزیر کره جنوبی را گروگان می گیرد.

لی تی وو یکی از تروریست هایی مشهور کره شمالی است که کارهایی تروریستی زیادی کرده است و حالا معلوم نیست که ایشان چگونه توانسته است خودش را به سیول برساند و بعنوان یکی از اعضایی ارشد هییت همراه نخست وزیر کره جنوبی به خانه سفید بیاید. خلاصه اینکه نخست وزیر کره جنوبی در پناهگاه خانه سفید کشته می شود و تأسیسات هسته ایی آمریکا نیز فعال می شود. در اینجاه مایک بنن (جرارد جیمز باتلر ) بازیگر هالیود است که می تواند ریسس جمهور آمریکا را نجات بدهد و تأسیسات هسته ایی آمریکا را غیرفعال کند!

از نکته هایی که بنظر من خیلی اغراق آمیز بود، تکنولوژی بود که آن هواپیما نظامی داشت. این هوپیمان یک سیستم دفاعی لیزری داشت که هر راکت را در فاصله معین قبل از اینکه به هواپیما آسیب برساند از بین می برد. چنین تکنولوژی فکر می کنم حتی در ناوگان هوایی خود آمریکا وجود ندارد چه رسد به اینکه کره شمالی آن را داشته باشد. از دیگر دیدگاه مسخره در این فیلم تروریست خواندن کره شمالی (مخالف ایالت متحده آمریکا ) است. برایی من یکی واقعاً مسخره است که مثلاً آمریکا خودش در هرگوشه دنیا هرغلط که دلش خواست می کند و قابل توجیه است، اما وقتی مخالفین آمریکا حتی اگر بخواهد از اراضی و منافع کشور خود دفاع کند تروریست است. همچنین یکی از بازیگران در این فیلم لیم ( ملنا لی ) است. ایشان کارهایی فنی و کامپیوتری گروهک تروریستی را به عهده دارد و با شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین رابطه دارد و به زبان چینی هم تکلم می کند.

در این فیلم اشاره به انتقال تکنولوژی هسته ایی از پاکستان به پیانگ یانگ هم دارد و همچنین از رابطه تروریست این فیلم (لی تی وو ) با پاکستان نیز سخن به میان می اید.  همچنین نکته دیگری را که می شود بدان اشاره کرد این است که تمام تأسیسات هسته ایی آمریکا به یک کد بستگی دارد و می شود بعنوان یک هشدار نیز پذیرفت. بدین معنی که می تواند یاد آوری باشد برایی آمریکا تا به این سیستم کامپیوتری و کد هایی امنیتی که وجود دارد زیاد وابسته نباشد. خلاصه اینکه این فیلم جالب است و فکر میکنم بدیدنش می ارزد.