چهارشنبه، اسفند ۲۳

پرامبانان؛ میعادگاه گردشگران!



معبد پارامبانان بزرگتریم معبد هندوهاست که در جاوای مر کزی اندونزی قرار دارد. این معبد در قرن نهم میلادی ساخته و به شیوا خدای تولید مثل هندوها تقدیم شده است. همچنین این معبد در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. پرامبانان از8 زیارتگاه اصلی و 250 زیارتگاه کوچکتر تشکیل شده است و تمامی دیوارهایی این معبد از سنگ ساخته شده است که تقریباً تمامی سنگ هایی آن با حجاری داستان ویشنو ماجراهای هانومان پادشاه میمون وحماسه رامایانا و دیگر افسانه ها پوشانده شده است.

هشت زیارتگاه اصلی این معبد موجود است ولی بخشی از این هشت زیارتگاه در زلزله هایی پیاپی اندوزی و فوران آتش فشان مراپی آسیب دیده است، اما تخریب نشده است. در داخل چند تا از این زیارتگاه ها یک مجسمه بودا که از سنگ ساخته است موجود است. در داخل دو یا سه تا از این زیارتگاه هایی اصلی هیچ مجسمه را ندیدم، ولی جایش بود، انگار تخریب شده است. در داخل یکی از این زیارتگاه ها مجسمه یک گاو بود. در بین این هشت زیارتگاه اصلی یکی از این زیارتگاه ها بسیار کلان است و دو زیارتگاه دیگر در کنارش کمی کوچکتر است وسه زیارتگاه دیگر یک شکل و کوچتر است و دو تا دیگر کوچک است. این معبد یکی از بزرگترین معبد هندوی در اندونزی است و یکی از بزرگترین معبد در جنوب شرق اسیا به شمار می رود. بزگترین زیارتگاه این معبد که در وسط قرار دارد 47 متر ارتفاع دارد.

اما آن 250 زیارتگاه کوچک که در اطراف زیارتگاه هایی اصلی بوده بر اسر زلزله هایی پیاپی و آتش فشان پیاپی قله مراپی کاملاً تخریب شده است و فقط سنگ هایی آن دور اطراف زیارتگاه هایی بزرگ و اصلی موجود است. داخل زیارتگاه هایی اصلی خیلی تاریک است و زمانی که می خواستم عکس بندازم حتی نمی توانستم درست عکس بندازم و فقط دکمه شاتر را فشار می دادم و شانسی هرچه از آب در می آمد کارش کرده نمی توانستم. اکثراً عکس هایی خوبی هم انداخته نتوانستم. البته درمجموع نتوانستم عکس درست بندازم. یکی از دلایل که نمی توانستم عکس درست بندازم این بود که به شدت وحشتناک این زیارتگاه ها بزرگ است. با آن هم عکس هایی بدی نگرفته ام، با توجه به اینکه یک عکس نیستم!

در اینجا نیز می خواستم با بلیط هایی اندونزیایی بروم، ولی نشد. آخرسر بلیط مخصوص گردشگران بین المللی را گرفتم. همچنین اینکه دوستم گفته بود اینجا هم مثل معبد بروبودور گرم است، بعد از ظهر رفتیم و کمی وقت کم آوردم. یعنی اینکه آخر سر شب شده بود و مسؤل زیارتگاه التماس کرد که باید معبد را ترک کنم، وگرنه محال بود بیرون بیایم.

این معبد تخریب شده است و دوباره بازسازی شده است. همین الان هم تیم بازسازی مشغول است و در حال ترمیم بخش هایی آسیب دیده است. حالا بیایم این بازسازی را با تخریب بودا در بامیان مقایسه کنیم، چه تفاوت است، به مثابه زمین و آسمان!



تمامی این عکس ها را خودم از گرفته ام.