سه‌شنبه، اسفند ۱۳

سامسونگ گلاکسی ایس ۵ (Samsung Galaxy S5) یک گام به جلو

شرکت سامسونگ یکی از شرکت هایی الکترونیکی کره جنوبی است؛ و یکی از بهترین ها در آسیا است. این شرکت رقابت سنگین با دیگر شرکت هایی الکترونیکی و بخصوص شرکت معروف و معظم اپل (Apple) دارد. هرکس از تلفن هایی هوشمند استفاده می کند یا هم اینکه اخبار تکنولوژی و تلفن هایی هوشمند را دنبال می کند بخوبی از جنگ شرکت اپل و سامسونگ خبر دارد. 

جنگ که به دادگاه کشیده شد و سامسونگ به مشکلات بزرگ گرفتار شده است، و مجبور به پرداخت هزینه سنگین برایی رعایت نکردن حق اختراع است. من نمی خواهم به رقابت سنگین بین این دو غول الکترونیکی بی پردازم؛ فقط اشاره کردم تا گفته باشم که رقابت سنگین بین این شرکت ها وجود دارد. چیزی که من می خواهم بدان بی پردازم اینه که آخرین مدل از گوشی هایی هوشمند این غول دنیایی الکترونیک را به بررسی گیرم و مقایسه کنم که در حقیقت چه دارند. 


در ماه نوامبر ۲۰۱۳ شرکت اپل اخرین مدل از گوشی هوشمند (I phone 5S) خود را وارد بازار کر؛ چیزی که فوقالعاده زیبا و شگفت انگیز است. اما حالا شرکت سامسونگ آخرین مدل از گوشی هوشمند خود یعنی (Samsung Galaxy S5 ) را وارد بازار کرده است که حرف و حدیث هایی زیادی را با خود دارد.

ممکن است گوشی هایی این دو شرکت یک سری تفاوت هایی با هم داشته باشد ؛ اما در عین زمان با هم یک سری شباهت هایی نیز دارد. یکی از این شباهت ها اینه که وقتی (I phone 5S ) وارد بازار شد، مدل قدیمی ( I phone ) به حاشیه رفت. حالا نوبت (Samsung Galaxy S4) است که بازار را ترک کند و رقابت را به برادر بزرگتر خود یعنی (Samsung Galaxy S5) رها کند، برود جایی که دیگر محصولات این شرکت با داشتن S و یا نداشتن آن رفته است. 

از شباهت هایی دیگر محصولات این دو تا شرکت می گذریم و به تفاوت هایی مهم و قطعات استفاده شده در آخرین مدل از محصولات این دو غول دنیایی الکترونیک می پردازیم. محصولات که مشتریی خاص خود را دارد و با امدن خود یک بار دیگر دنیایی الکترونیک را دگرگون می کند. 
همانطور که مشاهده می کنید با وجود که شباهت هایی در این دو تلفن هوشمند دیده می شود؛ تفاوت هایی نیز وجود دارد. اولین تفاوت بین Samsung Galaxy S5 و I phone 5s بزرگی صفحه نمایش آن است. چیزی که تفاوت در وزن این دو رقیب را به همراه دارد. همچنین رزولوشن Samsung Galaxy S5  نسبت به رقیب آن I phone 5s بالا است که یک مزیت و برتری  به حساب می اید.  

از لحاض سیستم عامل این دو چندان تفاوت با هم ندارد. سامسونگ از سیتیم عامل Android  و I phone از سیستیم عامل iOS 7 استفاده می کند که چندان تفاوت در آن دیده نمی شود. در هردو مارکیت برنامه هایی زیادی برایی دانلود است. اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که iOS در مجموع از سیتیم عامل  Android سریعتر است. از لحاض حافظه I phone در نسخه هایی 16 گیگابایت و 32 گیگا بایت و 64 گیگابایت ارایه شده و کارت حافظه جانبی را پشت بانی نمی کند. اما سامسونگ در نسخه هایی 16 گیگا بایتی و 32 گیگاباتی ارایه می شود و حافظه جانبی SD card نیز پشت بانی می کند. 

پردازنده یکی دیگر از مزیت و برتری Galaxy S5 است.  سامسونگ از پردازنده  Quad-core Snapdragon 2.8GHz استفاده می کند و  آیفون از پردازنده   1.3 GHz, Apple A7, Dual-Core   که تفاوت کلان است. این تفاوت در Ram نیز وجود دارد که تفاوت هایی محصول این دو شرکت را دوبرابر می کند. سامسونگ از  2GB  رم برخوردار است که آیفون تنها از 1GB حافظه رم برخوردار است. از دیگر تفاوت هایی این دو گوشی هوشمند اتصال آن است. در گوشی آیفون اتصال 3G وجود دارد؛ در حالی که در سامسونگ از 3G خبری نیست. اما سامسونگ از اتصال HSPA+, NFC پشت بانی می کند؛ چیزی که در آیفون وجود ندارد.  

تفاوت عمده دیگر دربین عکاسی تعبیه شده در این دو گوشی است.  سامسونگ از دوربین 2.1 مگاپیکسیل در جلو و 16 مگاپیکسیل در عقب برخوردار است؛ در حالی که در آیفون دوربین 1.2 مگاپیکسیل در جلو و 8 میگاپیکسیل در عقب کار گذاشته شده است. 

اثرانگشت خوان یا همان  Fingerprint که در I phone  بکار رفته بود در سامسونگ نیز به کار رفته است و علاوه بر آن یک حسگر در کنار دوربین عقب کنار فلش کار گذاشته شده است که برایی بدن سازی و ورزش است و می تواند ضربان قلب را اندازه گیری کند. شاید بعضی ها بگوید که سامسونگ Fingerprint را از ایفون کپی کرده است؛ چیزی که در حقیقت اینطور نیست. اثر انگشت خوان یا همان Fingerprint سالها پیش در کامپوتر هایی همراه یا همان نوت بوک ها کار گذاشته شده بود و اپل تنها توانست آن تکنولوژی را رویی گوشی I phone 5S انتقال بدهد. 

یکی دیگر از گزینه هایی مهم در Samsung Galaxy S5 اینه که این دستگاه از گزینه Power saving mode برخوردار است. بدین معنی که اگر این گزینه فعال شود خود گوشی تمامی برنامه ها را می بندد و صفحه نمایش آن را نیز سیاه و سفید می کند؛ که حتی اگر ۱۰ فیصد برق نیز  داشته باشد می تواند گوشی را تا ۲۴ ساعت روشن نگه دارد. گرچند در I phone 5S نیز باطری کمی بهبود یافته است ولی نسبت به تکنولوژی که در سامسونگ به کار رفته است نیست. و نکته اخر این که گوشی Samsung Galaxy S5 ضد آب است و این نیز یک مزیت و برتری دیگر نسبت به مدل رقیب به حساب می آید. به هر حال همانطور که قبلاً گفتم؛ هرکدام از این دو محصول مشتری هایی خاص خودش را دارد و باید صبر کرد تا Apple  در نسخه بعدی از گوشی هوشمند خود چه تکنولوژی جدید را اضافه می کند.

                              دیدن این ویدیو از بی بی سی فارسی درمورد Samsung Galaxy S5 نیز پیشنهاد می شود 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر