یکشنبه، اسفند ۱۸

"گنجینه های پنهان افغانستان" در نگارخانه ( New South Wales) استرالیا

"گنجینه های پنهان افغانستان" نام نمایشگاه است در نگارخانه " نیوسوت ولز" که آثار باستانی با ارزش از موزه ملی کابل را به نمایش گذاشته است. این گنجینه آثار با ارزش مربوط مناطق: آی خانوم، بگرام، طلا تپه، تپه فلول، میباشد.؛آی خانم در واقع ماه خانم به زبان ازبیکی است که در قرن چهارم قبل از میلاد توسط یکی از پیروان الکساندر کشف شده است و در شمال افغانستان، بین دریای آمو و کوکچه قرار دارد. و در سال ۱۹۶۱ محمد ظاهر شاه، حاکم وقت افغانستان در حین شکار به این شهر تاریخی یونانی که می تواند یکی از بهترین شهرهای یونانی در مرکز آسیاست، را متوجه شد؛ بعد از سه سال حفاری که توسط تیم کاوش گری فرانسه حمایت می شد آعاز گردید و از سال ۱۹۶۴ - ۱۹۷۸ م ادامه یافت. اما متاسفانه در جنگ بین افغانستان و شوروی و همچنین جنگ های داخلی و درگیری دوران طالبان حفاری متوقف شد و حتی بعد از سال ۲۰۰۶ م که باستان شناسان فرانسوی توانستند به آی خانم برگردند، سایت توسط جنگ جویان مسعود و طالبان و همچنین غارتگران کاملاَ آسیب دیده است.

 
جاده ابریشم قرن ۱ و ۲ قبل از میلاد از شهر بگرام نیز گذشته است وآثار باستانی بگرام توسط باستان شناسان فرانسوی در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ م کشف شده است. باستان شناسان فرانسوی چند اتاق را در بگرام کشف کردند که دو تای از آنها اتاق شماره ۱۰ و شماره سیزده نام دارد و در داخل این اتاق ها اشیای قیمتی بازرگانی، مثل برنز از دوران رم باستان و ظروف سنگی و سماق از دوران مصر باستان و کاسه های لاکی از دوران چین باستان و همچنین زیور آلات و مبلمان از هند باستان بدست آمد.

تپه فلول، گنجینه که در تپه فلول کشف شده است یکی از قدیمی ترین گنجینه های افغانستان است و به دوران ۱۲۰۰ـــ۱۹۰۰ قبل از میلاد بر می گردد. کشاورزان افغان این گنجینه طلایی و نقره یی را در دهکده فلول در شمال شرقی افغانستان کشف کرده اند و کاسه های که از اینجا بدست آمده است توسط صنعتگران محلی ساخته شده است و به احتمال خیلی زیاد، طلای آن از نزدیکی دریای آمو بدست آمده است. برخی از تزیینات و طرح های که در این کاسه ها حک شده است به احتمال خیلی زیاد از راه های دور توسط تجاران وارد شده است.

در سال ۱۹۸۷ درحین حمله اتحاد شوروی، باستان شناس شوروی "ویکتور سریندی دی" چندین قبر را که در یک قصر قدیمی حفاری شده بوده در نزدیکی طلا تپه کشف کرد. همچنین یک تاج طلایی نفیس که امکان جداسازی به قطعات کوچک را دارد نیز در داخل یک جعبه کوچک کشف کرده است. گفته می شود این تاج که قابلیت جداسازی را دارد به این دلیل به این قابلیت ساخته است که بشود راحت و آسان حمل و نقل کرد. این قطعه باستانی بیانگر آنست که این قبرستان متعلق به یکی از خانواده ی فرمانروایان کوشانیان است.

این اثر باستانی شامل بیش از بیست هزار قطعه جواهرات در شکل های از کوپید یا خدای عشق، ماهی و حیوانات و طرح های نا هموار با سنگ های نیمه قیمتی و گوهرنشان است. طرح های بکار برده شده در این نمونه ها بصورت واضح نشان می دهد که هنر باستانی این منطقه تحت تاثیر یونان باستان و آسیای میانه و همچنین ایران قرار داشته است.

بنابر گفته عمرخان مسعودی رییس موزیم ملی افغانستان گنجینه پنهان افغانستان شامل ۲۳۱ آثار باستانی است که ۱۱۱ آثار آن مربوط به طلاتپه می شود و ۸۵ آثار آن مربوط به بگرام و ۳۱ آثار آن مربوط به آی خانم و ۳ آثار آن مربوط به تپه فلول و یک اثر هم مربوط بلخ باستان می شود. در ماه سپتامبر ۲۰۰۶م ، گنجیه پنهان افغانستان به پاریس منتقل شده و از آن زمان تا بحال در شهرهای چون تورینو ایتالیا، امستردام هلند، نیویورک، فرانسیسکو، تکزاس، واشنگتن امریکا و شهر اتاوا کانادا و همچنین در شهرهای اروپا مثل لندن، استکهلم و کشور ناوری نیز به نمایش گذشته شده است. همچنین در شهر میلبورن و بزربن استرالیا نیز به نمایش گذاشته شده است.

آثار باستانی افغانستان تحت نام "گنجینه های پنهان افغانستان" به تاریخ ۶ ⁄٣ ⁄ ۲۰۱۴ این بار در نگارخانه شهر سیدنی استرالیا افتتاح گردیده که تا تاریخ ۱۵ ⁄ ۶ ⁄ ۲۰۱۴ بروی علاقه مندان باز و روزانه ده ها تن از این نمایشگاه دیدن می کنند بنا به گفته عمران خان مسعودی رییس موزیم ملی افغانستان، شرکت مردم در این نمایشگاه از شهر های مختلف، استقبال و دیدن از "گنجینه های پنهان افغانستان" بی نظیر است و تا بحال بیش از ۳ میلیون دلار از طریق این نمایش ها وارد خزانه موزیم ملی شده است. هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه در کشورهای مختلف جهان ترمیم چهره مخدوش و جنگ زده افغانستان و همچنین معرفی تمدن کهن و باستانی افغانستان به جهانیان است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر