پنجشنبه، تیر ۵

پسرقدیمی (Oldboy)

یکی از بهترین فیلم های این اواخر نگاه کردم؛ پسرقدیمی (Oldboy) ساخته اسپایک لی( Spike Lee) است. این فیلم 104 دقیقه ای در ماه نوامبر 2013 واردبازار شده است و بازیگران چون؛ جاش برولاین، الزابیت اولسین، سمایول جکسون، شرلتو کوپلی و میکایل امپیرولی در این فیلم نقش آفرینی کرده است. 

ده سال پیش فیلم به همین نام در کره جنوبی ساخته شد که بزودی بنابر سنت های قدیمی ممنوع اعلان شد. این فیلم به کارگردانی چین ووک پارک (Chan-wook Park ) براساس کتاب کمدی جاپانی ساخته شده بود. گرچند این فیلم در کره جنوبی بدلیل بیش از حد عجیب و غریب افراطی تلقی شد، اما در آمریکا مخاطبان خود را یافت و اما فیلم که من دیده ام در حقیقت ورژن آمریکای این فیلم است. 
                                                          


گرچند لازم نیست و نباید فیلم را برای دوستان قصه کنم، فیلم باید دیده شود، اما برای اینکه دوستان سرنخی داشته باشند و بصورت سربسته داستان فیلم را برای دوستان در حد چند پراگراف می نگارم. 

زنی که با شوهرش مشکل دارد به شوهرش سرکار زنگ می زند، از او می خواهد که باید در جشن تولد دخترشان که سه ساله است حاضر باشد. اما شوهرش می گوید کار دارم و دخترش تنها سه سالا دارد و حتی اگر در جشن تولدش نباشد نمی فهمد ه پدرش نیست. بعد با هم دعوا می کند واین مرد به زنش می گوید که او یک فاحشه به تمام معنی است. 

مرد در رستوارنت با یک مرد سیاه چهره و دوست دخترش به صحبت مشغول است و مرد سیاه جهره برای مدتی آنها را تنها می گذارد که این مرد در این ایام بدن سفید و لخت این زن را لمس می کند. برخوردی فیزیکی بین مردسیاه چهره و این مرد در رستوارنت اتفاق می افتد اما ماجرا پایان می یابد. 

این مردی دیوانه که بیش از حد شراب خورده است در خیابان زیر باران سرگردان است و توسط زنی که چهره آسیای دارد ربوده می شود و ناگهان خودش را در زندان می یابد. زندان شخصی که فقط او است و غذاهای چینی! در این زندان از تلویزیون با خبر می شود که زنش به قتل رسیده است و خودش متهم به قتل است. 

بیست سال در این زندان زندگی می کند تا اینکه می تواند راهی به بیرون بیابد. اما قبل از اینکه بخواهد از زندان فرار کند ناخودآگاه خودش را در بیرون در پارکی می یابد؛ در حقیقت از زندان بیرون اورده شده است. بادختر آشنا می شود که پرستار است و این دختر با او دوست می شود و داستان زندان شدن او را باور می کند. این دختر با او همکاری می کند تا سرنخی از این داستان گیج کننده بیابد. 

در جستجوی سرنخ اتفاقات عجیب غریب می افتد که یکی از این اتفاقات رابطه عشقی بین این مرد و این دخترک است. این مرد با این دختر در یک موتل سکس می کنند اما غافل از اینکه این دختر فرزند خودش است، همان دخترک کوچک سه ساله که بیست سال پیش در تولدش شرکت نکرد.
..............................................................................................................................................

چه کسی این مرد را بیست سال زندانی کرده است و برای چه؟ چرا این همه اتفاقات عجیب و غریب در این فیلم می افتد؟ بهترین راه برای یافتن پاسخ به سوالات این است که فیلم را باید دید. این فیلم در حقیقت به رابطه بین ما انسان ها می پردازد ، رابطه ای که بنابر فرهنگ و سنت ما انسان ها ممنوع پنداشته می شود. فیلم کامل را از اینجا می توانید نگاه کنید: برای دیدن فیلم بروی این لینک کلـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــیک کنید!

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر